Projekt jest dofinansowany z Unii Europejskiej w ramach Działania 4.13 Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS).

Okres realizacji projektu: 01.09.2023 – 31.12.2028
• Kwota całkowita projektu: 43 015 402,24 PLN
• w tym środki europejskie: 35 496 309,92 PLN

CEL GŁÓWNY PROJEKTU:

Głównym celem projektu jest uspójnienie, skoordynowanie i poprawa efektywności działań w zakresie włączenia społecznego na terenie województwa śląskiego. Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację m.in. 16 obligatoryjnych działań zdefiniowanych w treści Programu FERS.

W RAMACH PROJEKTU PLANUJEMY:

  • Utworzenie Terytorialnego Obserwatorium Usług Społecznych (TORUS) zespołu odpowiedzialnego za przeprowadzanie badań, diagnoz oraz za monitowanie sytuacji w województwie śląskim w zakresie usług społecznych, wspierania rodziny, pieczy zastępczej i adopcji, pomocy i integracji społecznej oraz ekonomii społecznej. Na bieżąco przeprowadzane będzie rozpoznawanie i mapowanie zasobów oraz potrzeb instytucji i podmiotów lokalnych, w tym NGO (organizacji pozarządowych), działających w obszarze usług społecznych rozwoju usług społecznych i deinstytucjonalizacji.
    Na podstawie badań oraz zebranych przez TORUS danych i informacji ROPS planować będzie odpowiednie interwencje na szczeblu województwa, w tym wspólnie z IZ „FE SL 2021 – 2027” oraz z podmiotami ekonomii społecznej.
    We współpracy z NGO, ROPS WSL będzie aktualizował zapisy Regionalnego Planu Rozwoju Usług Społecznych i Deinstytycjonalizacji, a także wspólnie z pozostałymi ROPS weźmie udział w realizacji wspólnych badań regionalnych.
    Działania mające na celu opracowanie lokalnych planów rozwoju usług społecznych i deinstytucjonalizacji w Jednostkach Samorządu Terytorialnego.
    Doradztwo specjalistyczne, konferencje, upowszechniające CUS oraz szkolenia wynikające z ustawy o CUS.
    Wizyty studyjne krajowe i zagraniczne, które będą okazją do zdobycia nowych doświadczeń i nawiązania kontaktów, bliższego poznania rozwiązań w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej, DI oraz integracji usług społecznych i zdrowotnych.
    Opracowanie międzysektorowego modelu współpracy, który pozwoli na skoordynowanie usług poprzez screening potrzeb społecznych, zbudowanie metodologii zarządzania informacją, opracowanie standardów opieki, zbudowanie platformy e-usług.
    Prowadzenie bieżącej analizy potrzeb szkoleniowych kadr instytucji i podmiotów działających w obszarze usług społecznych, wspierania rodziny, pieczy zastępczej i adopcji, pomocy i integracji społecznej oraz ekonomii społecznej. Na podstawie analizy będą podejmowane odpowiednie działania w zakresie realizacji potrzeb szkoleniowych, w tym opracowanie zaleceń dotyczących szkoleń z uwzględnieniem modelu doskonalenia zawodowego kadry zarządzającej jednostek organizacyjnych pomocy społecznej opracowanym na poziomie krajowym i w oparciu o zalecenia przygotowane przez MRIPS.
    Wsparcie dla JST i innych podmiotów zaangażowanych w rozwój włączenia społecznego w celu wzmocnienia kompetencyjnego instytucji pomocy i integracji społecznej, w ramach wsparcia przewiduje się realizację kształcenia w formie studiów, studiów podyplomowych, szkoleń specjalizacyjnych i doskonalących.
    Prowadzenie szkoleń własnych wynikających z analizy potrzeb organizacji działających w obszarze włączenia społecznego.
    Wsparcie dla JST w zakresie tworzenia i rozwoju CUS (inicjowanie tematów spotkań, wspólne wypracowywanie wniosków i rekomendacji).
    Agregowanie informacji na temat działań Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej; opracowanie planu i zasad współpracy JST z OWES, bieżąca obsługa systemu certyfikacji jakości produktów i usług Podmiotów Ekonomii Społecznej „Zakup prospołeczny”, koordynacja i organizacja prac Śląskiej Rady Podmiotów Reintegracyjnych; merytoryczne i organizacyjne przygotowanie form wsparcia; koordynowanie prac Regionalnego Komitetu Rozwoju ES.
    Zapewnienie wdrażania w samorządach lokalnych rozwiązań w zakresie Ekonomii Społecznej poprzez szkolenia (np. zasady zlecania zadań publicznych podmiotom ekonomii społecznej, aspekty społeczne w zamówieniach publicznych).
    Wsparcie władz gmin i powiatów województwa śląskiego (poprzez np. doradztwo ES/PES, spotkania robocze oraz wizyty studyjne) ze szczególnym uwzględnieniem gmin zagrożonych degradacją społeczną i utratą funkcji gospodarczych.
    Zwiększenie zainteresowania rozwiązaniami w obszarze ES w JST i wzmocnienie systemu wsparcia ekonomii społecznej
    Zbieranie i analiza danych dotyczących sektora ES w województwie śląskim, w tym danych monitorujących wskaźniki RPRES. Zostaną przeprowadzone warsztaty dla JST dot. analizy danych na potrzeby opracowania dokumentów programowych – wykorzystanie narzędzi, rozwój umiejętności analitycznych i poznanie metodologii, w tym wprowadzenie podstawowych analiz. Rolą ekspertów zewnętrznych poza przygotowaniem recenzji raportu z fazy diagnostycznej badań i sformułowaniem szczegółowych rekomendacji, będzie doradztwo/szkolenia na etapie tworzenia LPDI.
    Wzmocnienie OWES poprzez spotkania sieciujące z udziałem OWES i instytucji regionalnych, zagraniczną wizytę studyjną, team building oraz szkolenia zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami.
    Przygotowywanie opinii na potrzeby akredytacji OWES oraz weryfikację jakości usług świadczonych przez OWES.
    Organizację doradztwa, a także forów dla przedstawicieli JST, PZS, ZAZ, WTZ będzie miała na celu zwiększenie aktywności JST w obszarze zatrudnienia socjalnego i działalności PZS.
    Kampanię społeczno-edukacyjną oraz organizacja skierowanych do różnych grup imprez i wydarzeń przyczyni się do budowania marki ES i jej powiązań z edukacją, nauką i biznesem.
    Po przetestowaniu modelu współpracy sektora zdrowia z sektorem usług społecznych
    przeprowadzenie jego pilotażowego wdrożenia na terenie wybranej JST.
    Działania wspierające proces integracji cudzoziemców realizowane poprzez szkolenia.

GRUPA DOCELOWA:

Podmioty działające na rzecz włączenia społecznego i ich pracownicy:

  • samorządy terytorialne (w tym instytucje zarządzające regionalnymi programami) i ich jednostki organizacyjne, jako podmioty odpowiedzialne za organizację i dostarczanie usług aktywizacyjnych i usług społecznych na poziomie lokalnym oraz podmioty organizujące wspieranie rodziny, pieczę zastępczą i adopcję oraz otoczenie systemu wspierania rodziny, pieczy zastępczej i adopcji;
  • ośrodki wsparcia ekonomii społecznej, jako podmioty realizujące usługi wsparcia podmiotów ekonomii społecznej;
  • inne podmioty, realizujące działania z zakresu polityki społecznej na poziomie lokalnym i regionalnym, w tym szczególnie: PES i podmioty prywatne, które realizują zadania w obszarze polityki społecznej na rzecz społeczności lokalnych;
  • organizacje pozarządowe;
  • przedsiębiorcy;
  • podmioty sektora publicznego, prywatnego i społecznego realizujące szeroko rozumiane zadania w obszarze polityki społecznej, np.: służby zatrudnienia, jednostki systemu edukacji, kultury, zdrowia, szkoły wyższe, jednostki wymiaru sprawiedliwości itd.

W REZULTACIE DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH:

  • Objętych wsparciem świadczonym przez ROPS w ramach programu zostanie : 2151 pracowników zatrudnionych w instytucjach i podmiotach działających na rzecz włączenia społecznego.
  • Utworzona zostanie platforma edukacyjna w ramach, której przeszkolonych zostanie 400 osób.
    2043 pracowników zatrudnionych w instytucjach i podmiotach działających na rzecz włączenia społecznego podniesie swoje kwalifikacje.
  • 93 jednostki samorządu terytorialnego, opracują i będą realizować lokalne lub regionalne plany deinstytucjonalizacji usług społecznych.
  • Wsparciem w zakresie studiów podyplomowych objętych zostanie 215 osób.
  • Przetestowany zostanie i pilotażowo wdrożony regionalny model współpracy sektora zdrowia z sektorem usług społecznych.
  • Przeprowadzonych zostanie 5 badań regionalnych.

INFORMACJA O MOŻLIWOŚCI ZGŁASZANIA NIEZGODNOŚCI PROJEKTU LUB DZIAŁAŃ BENEFICJENTA

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej WSL informuje o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  • poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa ,
  • skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
  • W przypadku dokonania jakichkolwiek zmian w projekcie, Realizator (Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej WSL) będzie realizował zadania zgodne z aktualnym wnioskiem.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Załączniki:

  1. REGULAMIN REKRUTACJI I UDZIAŁU W PROJEKCIE
  2. Zał. 1a Formularz zgłoszeniowy
  3. Zał. 1b Formularz zgłoszeniowy – inne działania
  4. Zał. 2 Klauzule RODO
  5. Zał. 3 Szczegółowe zasady udzielania wsparcia w postaci studiów, studiów podyplomowych, szkoleń specjalizacyjnych
  6. Zał. 4 Deklaracja uczestnictwa
  7. Harmonogram szkoleń: