Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego w Katowicach przywiązuje szczególną wagę do zapewnienia realizacji swoich zadań i usług w sposób etyczny, jawny i przejrzysty.
W ROPS obowiązuje „PROCEDURA ZGŁASZANIA NARUSZEŃ.”
Jeżeli posiadają Państwo wiedzę o okolicznościach mogących świadczyć o wystąpieniu jakichkolwiek naruszeń prawa w tym nadużyć finansowych lub nieprawidłowości dotyczących naszych działań prosimy o przekazanie takich informacji. Każdy taki sygnał będzie szczegółowo badany.
Przekazywane sygnały o nadużyciach/nieprawidłowościach pozwolą na wprowadzenie odpowiednich środków zaradczych i korygujących oraz przyczynią się do zapewnienia najwyższych standardów realizacji usług.
W celu zgłoszenia nadużyć /nieprawidłowości należy złożyć zgłoszenie:
- Ustnie, telefonicznie na nr telefonu Koordynatora ds. Zgłoszeń: tel. 695 001 876
- lub wysłać listownie na adres: ROPS ul. Modelarska 10, 40-142 Katowice.
Prosimy o umieszczenie listu w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „zgłoszenie nieprawidłowości”, umieszczonej w kolejnej, zamkniętej kopercie zaadresowanej do Koordynator ds. sygnalistów,
Przykładowe rodzaje naruszeń, które należy zgłaszać
- nieprawidłowości o charakterze korupcyjnym, oszustwa, fałszerstwa, wyłudzenia
- naruszenia stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego lub środowiska, czy majątku Spółki, a także zdrowia i życia pacjentów i pracowników
- naruszenia wewnętrznych standardów etycznych przyjętych w ROPS
- naruszenia obowiązków publicznoprawnych, w tym podatkowych
- podejrzenia przygotowania, usiłowania lub popełnienia czynu zabronionego;
- oraz wszelkie inne naruszenia, zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów.
Zakaz działań odwetowych oraz podjęcie działań następczych
ROPS zapewnia osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi, a także przed szykanami, dyskryminacją i innymi formami wykluczenia lub nękania przez innych pracowników. Jednocześnie w przypadku naruszeń, które uzna się za zasadne, podejmiemy działania następcze zgodnie z obowiązującymi procedurami w ROPS oraz przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
Zasady, jakimi kierujemy się przy rozpatrywaniu przekazanych zgłoszeń
- Każde zgłoszenie podlega ochronie przed udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające identyfikację osoby dokonującej zgłoszenie, będą chronione zarówno na etapie wyjaśniania sprawy, podczas prowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych, jak również w przyszłości i udostępniane wyłącznie uprawnionym urzędnikom oraz funkcjonariuszom odpowiednich służb.
- Po przyjęciu zgłoszenia ROPS potwierdza Zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia w ciągu 7 dni od jego wpływu
- ROPS realizuje wszystkie działania następcze w terminie umożliwiającym przekazanie końcowej informacji zwrotnej Zgłaszającemu w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia
- W przypadku zgłoszeń, które będą niepełne i nie będzie możliwości uzupełnienia tych informacji, istnieje ryzyko, że zbadanie takiego zgłoszenia może być utrudnione, co w konsekwencji spowoduje brak jego rozpatrzenia.
- ROPS chroni dane osobowe sygnalistów.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego, ul. Modelarska 10, 40-142 Katowice
Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej EPUAP: /ropskatowice/SkrytkaESP
Numery telefonów i adresy e-mail w zakładce kontakt
projekt i realizacja Sławomir Zatorski – zatorski.eu